Οι μέλισσες ταξινομούν με αυξανόμενο αριθμό από τα αριστερά προς τα δεξιά, αποκαλύπτει για πρώτη φορά νέα μελέτη. Η μελέτη υποστηρίζει την πολυσυζητημένη θεωρία ότι αυτή η κατεύθυνση είναι εγγενής σε όλα τα ζώα, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων.
Ερευνητές ανακάλυψαν ότι ακόμα και πριν τα παιδιά πάθουν να μετρούν, αρχίζουν να οργανώνουν τις μεγαλύτερες ποσότητες από τα αριστερά προς τα δεξιά σε μία ταξινόμηση που ονομάζεται «νοητική αριθμητική γραμμή».
Ωστόσο, η αντίθετη κατεύθυνση έχει εντοπιστεί σε ανθρώπους, που προέρχονται από πολιτισμούς που χρησιμοποιούν την αραβική γραφή, η οποία διαβάζεται αντίστροφα, από τα δεξιά προς τα αριστερά.
«Το θέμα εξακολουθεί να συζητείται μεταξύ εκείνων που πιστεύουν ότι η νοητική αριθμητική γραμμή είναι ένα έμφυτο χαρακτηριστικό και εκείνων που θεωρούν ότι είναι ζήτημα πολιτισμού», δήλωσε ο Martin Giurfa, καθηγητής στο Ερευνητικό Κέντρο για τη Γνωστική των Ζώων στο Πανεπιστήμιο Paul Sabatier στην Τουλούζη της Γαλλίας.
Υπήρξαν πρόσφατες ενδείξεις ότι νεογέννητα μωρά και ορισμένα σπονδυλωτά ζώα, συμπεριλαμβανομένων των πρωτευόντων, οργανώνουν τους αριθμούς από αριστερά προς τα δεξιά.
Ο Giurfa ηγήθηκε μίας έρευνας, που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), με στόχο να δει εάν αυτό ισχύει και για τα έντομα. Χρησιμοποίησε ως πείραμα τις μέλισσες.
«Ήδη έχει αποδειχθεί ότι οι μέλισσες ξέρουν να μετρούν. Τουλάχιστον μέχρι το 5» είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Οι μέλισσες επεξεργάζονται επίσης πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο στα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου τους, πρόσθεσε.
Το ίδιο χαρακτηριστικό έχουν και οι άνθρωποι ενώ οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτός είναι ένας πιθανός λόγος για την ύπαρξη της «νοητικής αριθμητικής γραμμής», είπε ο Giurfa.
Για το πείραμα, οι ερευνητές έβαλαν μεμονωμένες μέλισσες να πετούν σε ένα ξύλινο κουτί.
Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν ζαχαρόνερο για να δελεάσουν τις μέλισσες να επιλέξουν μια εικόνα που εμφανίζει έναν αριθμό αντικειμένων επικολλημένα στα τοιχώματα του κουτιού.
Ο αριθμός των αντικειμένων παρέμεινε ο ίδιος για κάθε μέλισσα ξεχωριστά, αλλά διέφερε για όλη την ομάδα. Άλλοτε υπήρχε ένα αντικείμενο άλλοτε τρία και σε άλλη περίπτωση πάλι 5 αντικείμενα. Αλλαγές υπήρχαν και ως προς τα σχήματα.
Ανά περίπτωση οι ερευνητές χρησιμοποιούσαν κύκλους, τετράγωνα ή τρίγωνα.
Με το που εκπαιδεύτηκαν οι μέλισσες να πετούν προς τον δικό τους αριθμό αντικειμένων, οι ερευνητές τα αφαιρούσαν και στη θέση τους έβαζαν άλλον αριθμό αντικειμένων στην άλλη πλευρά του τοίχου, αφήνοντας τη μέση του κουτιού κενή.
Μετά αφαιρούσαν το ζαχαρόνερο - που λειτουργούσε ως επιβράβευση- και παρατηρούσαν προς τα πού πήγαιναν οι μέλισσες.
Για παράδειγμα, το 80% των μελισσών που είχαν εκπαιδευτεί να επιλέξουν τα τρία αντικείμενα, πήγαιναν προς τα αριστερά όταν τους έδειχνα ένα αντικείμενο στην άλλη πλευρά. Όταν πάλι τους έδειχνα 5 αντικείμενα, εκείνες κατευθύνονταν προς τα δεξιά.
Οι μέλισσες που είχαν εκπαιδευτεί με ένα αντικείμενο, πήγαιναν προς τα δεξιά όταν είχαν τρία αντικείμενα, ενώ οι μέλισσες που είχαν στόχο τα πέντε αντικείμενα, κατευθύνονταν προς τα αριστερά όταν έβλεπαν τρία αντικείμενα.
Επομένως, αν πραγματικά τα ζώα σκέφτονται και αναγνωρίζουν τους αριθμούς με κατεύθυνση από αριστερά προς τα δεξιά, γιατί αυτό να μην ισχύει και για τους ανθρώπους; Ο Giurfa ισχυρίζεται ότι στην περίπτωση των ανθρώπων αυτό είναι πιο περίπλοκο.
Ακόμα κι αν η νοητική αριθμητική γραμμή «είναι έμφυτη, η κουλτούρα μπορεί να την τροποποιήσει, ακόμη και να την αντιστρέψει ή αντίθετα να την τονίσει», σημείωσε.
Οι μέλισσες, από την άλλη, πρέπει να τηρούν αυτό που υπαγορεύει η φύση.
Πηγή: Lifo